پردازش تصاویر رقومی
پردازش تصاویر رقومی

پردازش تصویر امروزه بیشتر به موضوع پردازش تصویر رقومی (دیجیتال) گفته می‌شود که شاخه‌ای از دانش رایانه است که با پردازش سیگنال دیجیتال که نماینده تصاویر برداشته شده با دوربین دیجیتال یا اسکن شده توسط اسکنر هستند، سر و کار دارد.

پردازش تصاویر دارای دو شاخه عمده بهبود تصاویر و بینایی ماشین است. بهبود تصاویر، دربرگیرنده روش‌هایی چون استفاده از فیلتر محوکننده و افزایش تضاد برای بهتر کردن کیفیت دیداری تصاویر و اطمینان از نمایش درست آن‌ها در محیط مقصد (مانند چاپگر یا نمایشگر رایانه) است، در حالی که بینایی ماشین به روش‌هایی می‌پردازد که به کمک آن‌ها می‌توان معنی و محتوای تصاویر را درک کرد تا از آن‌ها در کارهایی چون رباتیک و محور تصاویر استفاده شود. حوزه کاری ما در این آزمایشگاه، بهبود تصاویر در راستای بهتر کردن کیفیت دیداری و استخراج اطلاعات مفید از آن­ها می­باشد.

به­ منظور انجام پردازش بر روی تصاویر رقومی، بایستی یک رایانه که قابلیت انجام پردازش­ها بر روی آن ممکن است موجود باشد. به­ همین دلیل، هسته اصلی آزمایشگاه پردازش تصاویر رقومی، یک کامپیوتر اصلی به نام سرور می­باشد که دارای قابلیت و قدرت پردازشی بسیار بالاست. بر روی این سرور، نرم­افزارهای مختلفی در  حوزه پردازش تصاویر رقومی نصب شده است که در ادامه به معرفی آن­ها خواهیم پرداخت.

از دیگر فعالیت­های آزمایشگاه پردازش تصاویر رقومی، فعالیت­های InSAR می­باشد. فعالیت­های این آزمایشگاه در حوزه InSAR غالباً در بخش مطالعه و بررسی فرونشست زمین، جابجایی سازه­های عظیم، مطالعه زلزله و تعیین مناطق آسیب­دیده پس از آن، بررسی رفتار فروچاله­ ها، مطالعه گسل­ها، حرکت صفحات تکتونیک زمین و ... با استفاده از روش­های پردازشی راداری از جمله تکنیک PSI، StaMPS و SBAS می­باشد.

سرپرستی این آزمایشگاه و سیستم کامپیوتری آن بر عهده دکتر یاسر مقصودی می­باشد که دانشجویان برای استفاده از این سیستم بایستی با ایشان هماهنگ کرده و پس از ساخته­شدن اکانت برای آن­ها بر روی این سرور، قابلیت استفاده از سیستم و نرم­افزارهای موجودر بر روی آن را خواهند داشت.

 
 
 
سرپرست                   دروس                 همکاران                               خدمات                     داده        تماس با ما            تجهیزات          دستاوردها             حوزه های پژوهشی                    
Date:
1397/11/13
Review:
749
Source:
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.